Translate

Powered By Blogger

8.2.18

My basic impression of the idea of Reb Israel Salanter about the importance of learning Ethics is positive. But like all human systems it can be corrupted. Abuse does not cancel use. Abusus non tollit Usum.

There is something in fact not just about Musar [Ethics] but the emphasis of Musar from the  Middle Ages.


The most relevant questions in one's life are sometimes hard to define. What are the proper questions to ask in the first place. All the more so it is hard to find the proper answers. In older times people would go to some wise man. After the Reformation people would look into the Bible directly.
Also in old times people would try to find the answers in faith. After the Enlightenment people would look for the answers in Reason.

Since the Dark Side is so able to confuse and subvert even good answers to the proper questions, there does not seem to be any accurate guide or yardstick.


There are public questions and personal questions and sometimes they overlap. Still how can one find an answer that works and is accord with reason and faith and not be fooled by the Sitra Akra, the Dark Side?

The thing to do is not to prove or disprove a doctrine, but to ask what are the logical results. What are the results in the past as seen in people that follow that path.

Reason together with faith may not provide all the answers, but it is better than anything else out there. Musar Ethics of the Middle Ages provides the best ground for a synthesis between Reason and Faith and by doing so provides the best answers to human problems.
[What I am getting at is that the first thing is to learn the Books of Ethics from the Middle Ages staring from Obligations of the Heart. Then to go to post Rishonim books like מסילת ישרים.] 



7.2.18

בבא בתרא ע''ו ע''א

ר' יהודה הנשיא holds the opinion that a ship is acquired by מסירה. However ר' נתן holds by pulling.
אביי ורבא said מסירה works in a public domain and משיכה works as a mode of acquisition in an alley. My question is this. If we would go with ר' יהודה הנשיא then how could you ever acquire a ship in an alley?  And if we would be going with ר' נתן, then how could one ever acquire a ship in a public domain?  Now you have to limit the scope of this question. If the ר''י is right that משיכה works everywhere, then to ר' יהודה הנשיא how could you acquire a ship in an alley? If ר' תם is right that מסירה is more powerful then to ר' נתן how could you ever acquire a ship in a public domain? Now to some degree these questions are dealt with. The ראשונים say where one kind of mode is not possible, then you do the other kind. But then what is the point of saying how a ship is acquired at all?


ר' יהודה הנשיא מחזיק בדעה שספינה נקנית במסירה. אולם ר' נתן מחזיק  על ידי משיכה. אביי ורבא סוברים מסירה עובדת בתחום ציבורי ומשיכה עובדת כאופן רכישה בסמטה. השאלה שלי היא כזאת. אם היינו הולכים עם ר' יהודה הנשיא אז איך יכול אי פעם לרכוש ספינה בסמטה? ואם היינו הולכים עם ר' נתן, אז איך יכול אי פעם אחת לרכוש ספינה ברשות הציבור? עכשיו אתה צריך להגביל את היקף השאלה הזאת. אם הר''י נכון כי משיכה עובדת בכל מקום, אז אל ר' יהודה הנשיא איך אפשר לרכוש ספינה בסמטה? אם ר' תם נכון כי מסירה הוא יותר חזקה, אז לר' נתן איך אתה יכול בכלל לרכוש ספינה ברשות הציבור? עכשיו במידה מסוימת השאלות הן מטופלות. הראשונים סוברים היכן שסוג אחד של רכישה בלתי אפשרי, אז אתה עושה את הסוג השני. אבל אז מה הטעם לומר איך ספינה נקנית בכלל

Bava Batra 76a A question in the Gemara.

R.Yehuda Hanasi said a ship is acquired by handing over. R. Natan said by pulling.
Abyee and Rava said handing over works in a public domain and pulling works as a mode of acquisition in an alley.

The kind of obvious question David Bronson, my learning partner, would ask is if we would go with R Yehuda then how could you ever acquire a ship in an alley.  And if we would be going with R. Natan then how could one ever acquire a ship in a public domain? 

Now you have to limit the scope of this question. If the Ri is right that pulling works everywhere then to R Yehuda how could you acquire a ship in an alley?
If R. Tam is right that handing over is more powerful then to R Natan how could you ever acquire a ship in a public domain?

Now to some degree these questions are dealt with. The Rishonim say where one kind of mode is not possible then you do the other kind. But then what is the point of saying how a ship is acquired at all?
In answer to the question I raised yesterday about Tosphot in Bava Batra  page 76a.
What the Ri means to say is this: The Gemara puts the argument between R. Yehuda Hanasi and the sages in a public domain. But that leads to a problem in understanding the sages. We have to say that they mean pulling from a public domain into an alley because there is no kind of acquisition by pulling in a public domain. But if R. Tam would be right that handing over works in an alley then we could say the argument between R Yehuda Hanasi an the sages is simply in alley in the first place and that they are arguing about when the owner said Go and pull as we do say anyway later. This in no way disagrees with what the Gemara is trying to say now that there ought not to be an argument between R Yehuda Hanasi and the two sages R. Natan and the first opinion of R Natan. The Gemara was suggesting ספינה נמי תיקני במסירה, let the ship be acquired by handing over  means that instead of those two sages saying the ship is acquired by pulling let them agree with R Yehuda Hanasi that it is acquired by handing over.


_______________________________________________________________________
In answer to the question I raised yesterday about ר''י in תוספות בבא בתרא דף ע''ו ע''א
What the ר''י means to say is this: The גמרא puts the argument between ר' יהודה הנשיא and the sages in a public domain. But that leads to a problem in understanding the חכמים. We have to say that they mean pulling from a public domain into an alley because there is no kind of acquisition by משיכה in a public domain. But if ר' תם would be right that מסירה works in an alley, then we could say the argument between ר' יהודה הנשיא and the sages is in an alley in the first place, and that they are arguing about when the owner said go and pull, as we do say anyway later (in a public domain) . This in no way disagrees with what the גמרא is trying to say now that there is no argument between ר' יהודה הנשיא and the two sages ר' נתן  and the first opinion of ר' נתן . The גמרא was suggesting ספינה נמי תיקני במסירה, let the ship be acquired by handing over  means that instead of those two sages saying the ship is acquired by pulling, Rather let them agree with ר' יהודה הנשיא that it is acquired by handing over.

_____________________________________________________________________________

בתשובה לשאלה שהרמתי על ר''י בתוספות בבא בתרא דף ע''ו ע''א.  הר''י רוצה להגיד את זה: הגמרא מעמידה את הטיעון בין ר' יהודה הנשיא והחכמים בתוך מרחב ציבורי. אבל זה מוביל לבעיה בהבנת החכמים. אנחנו חייבים לומר כי הם מתכוונים למשוך מן מרחב הציבורי אל תוך סמטה כי אין סוג של רכישה על ידי משיכה בתוך מרחב ציבורי. אבל אם ר' תם יהיה תקין כי מסירה עובדת בסמטה, אז נוכל לומר הטיעון בין ר' יהודה הנשיא והחכמים הוא בסמטה מלכתחילה, וכי הם מתווכחים כאשר הבעלים אמרו ללכת למשוך (אם יש הקפדה), כפי שאנו אומרים בכל מקרה אחר כך (בתוך תחום ציבורי). זה בשום אופן לא חולק עם מה שהגמרא מנסה לשאול כעת למה יהיה ויכוח בין ר' יהודה הנשיא ושני החכמים ר' נתן ואת הדעה הראשונה של ר' נתן (התנא קמא). הם אמרו משיכה ור' יהודה אמר מסירה. למה יש ויכוח





6.2.18

Music for the glory of God

In the Torah the word adultery ניאוף is always used to refer to sex with a married woman as in Leviticus 20. It does not refer to sex outside of marriage. If it would mean sex outside of marriage then even the most righteous kings of Israel  would have been guilty of a crime that carries the death sentence.

Rather the issue of  a concubine--what today would be called a girl friend--is a totally different subject- a debate between rishonim. [Rambam is against it as is well known but not in the way that people think. See the חלקת מחוקק in אבן העזר. To the Rambam it is not זנות but an איסור עשה. To most other Rishonim like the Ramban and Raavad it is totally permitted. Besides the fact that the actual opinion of the Rambam himself is in doubt since the Ramban brings an older version of the Rambam.

The reason this is not well known is that in the New Testament the issue gets mixed up.

The attitude of Paul is  in the letters that are printed is against sex out of marriage, but in the Book of Tecla his attitude is any sex at all even in marriage causes one to lose their portion in the next world.

That is not to imply that sex outside of marriage is a good thing. Rather nowadays, marriage is not marriage. Marriage is no longer  a bond of souls, but a formal financial contract, money for sex. It has lost all semblance of a holy thing.

בבא בתרא דף ע''ו ע''א

The ר''י has a question on ר''ת that to me seems hard to understand. The ר''י holds מסירה is less powerful than משיכה. However ר' תם holds מסירה over is more powerful. [If ר' ת''ם is right, then מסירה  works in an סימטא.. But the ר''י disagrees with that.] The question of the ר''י is based on the following גמרא. A ship is acquired by pulling and אותיות by מסירה. Then ר' נתן agrees with the ship but with a document he needs מסירה and write another document. The גמרא asks this question. Since the first opinion, the תנא קמא, goes like ר' יהודה הנשיא in letters, why does he not also say like ר' יהודה הנשיא by a ship?  For we learn that a ship is acquired by handing over these are the words of ר' יהודה הנשיא. The sages said by pulling. The גמרא answers, no problem. One case is a  רשות הרבים and the other a סימטא. Then the גמרא brings  אביי ורבא that said מסירה works in a  רשות הרבים and משיכה in an alley. Could it be there are going like ר' יהודה הנשיא instead of the חכמים? No. The חכמים agree in a  רשות הרבים one acquires by מסירה. But here they say one needs משיכה because the owner said to the buyer to go acquire the ship by pulling. The ר''י asks if ר' תם would be right, why does the גמרא answer the original question by saying one is in a רשות הרבים and the other in an סימטא? Why not say both are in an alley, but the argument is in a case when the owner said "Go pull". Does the buyer acquire only by pulling, or perhaps also by  handing over?  The question I have is this. The reason the גמרא said "one case is  a public domain and the other an alley" is so that the opinion of the the תנא קמא of ר' נתן would be the same as ר' יהודה הנשיא. That is it would be just one שיטה saying both statements. A ship is acquired by מסירה in a רשות הרבים and in an alley it is acquired by משיכה.  The גמרא was trying to get out of the idea that the first opinion the תנא קמא  would be different than ר' יהודה הנשיא so saying we could say they disagreed would defeat the entire purpose.

בבא בתרא דף ע''ו ע''א
לר''י יש שאלה על ר''ת. השאלה נראית לי קשה להבין. הר''י מחזיק מסירה היא פחות חזקה מאשר משיכה. היינו מסירה היא אופן רכישה חלש ממשיכה. אולם ר' תם מחזיק מסירה היא יותר חזקה. [אם ר' תם נכון, אז מסירה עובדת בסימטא, אבל לר''י לא.] שאלת ר''י מבוססת על הנחות היסוד הבאות בגמרא. הוראה אחת אומרת ספינה נרכשת על ידי משיכה ואותיות על ידי מסירה. אז ר' נתן מסכים עם הספינה אבל עם מסמך הוא מצריך מסירה ולכתוב מסמך אחר. הגמרא שואלת את השאלה הזאת. מאז דעת הראשונה, תנא קמא, הולכת כמו ר' יהודה הנשיא באותיות, מדוע הוא אינו גם סובר כמו ר' יהודה הנשיא בספינה? שהרי אנו למדים כי ספינה נרכשת על ידי מסירה. אלה הם דבריו של ר' יהודה הנשיא. החכמים אמרו על ידי משיכה. גמרא עונה, אין בעיה. מקרה אחד הוא רשות הרבים והשני בסימטא. ואז גמרא מביאה אביי ורבא שסוברים מסירה עובדת בתוך רשות הרבים ומשיכה בסמטה. הייתכן שהם הולכים כמו ר' יהודה הנשיא במקום החכמים? לא, החכםים מסכימים בתוך רשות הרבים שאחד רוכש ידי מסירה. אבל כאן הם אומרים אחד צריך משיכה כי הבעלים אמרו לקונה ללכת לרכוש את הספינה על ידי משיכה. ר''י שואל אם ר' תם יהיה תקין, ומדוע הגמרא  ענתה על השאלה המקורית  ר' יהודה דיבר כשהספינה נמצאת ברשות הרבים והת''ק דר' נתן בסימטא? למה הגמרא לא ענתה שניהם נמצאים בסמטה, אך הטיעון הוא במקרה כאשר בעל הספינה דייק לומר לקונה "לך משוך". האם הקונה רוכש רק על ידי משיכה, או אולי גם על ידי מסירה? השאלה שיש לי היא זו. הסיבה שהגמרא אמרה "במקרה אחד הוא רשות הרבים והשני סמטה" היא כך כי דעתו של של תנא קמא ר' נתן תהיה זהה ר' יהודה הנשיא. כלומר זה יהיה רק ​​ שיטה אחת שאומרת שתי ההצהרות. ספינה נרכשת על ידי מסירה בתחום ציבורי ובסמטה היא נרכשת על ידי משיכה. הגמרא ניסתה לצאת מן הבעיה כי הדעה הראשונה (התנא קמא) תהיה שונה מאשר ר' יהודה נשיא. כך אם אנחנו יכולים לומר שהם לא מסכימים זה יסכל את המטרה כולה.
__________________________________________________________________________