Translate

Powered By Blogger

20.11.22

There is a "zona" in Hebrew which is a prostitute. However the legal definition of the word when it comes to the prohibition of a priest to marry a zona is that she is a woman who had sexual relations with someone who was forbidden to her. To R. Meir the first maaser [tithe] is forbidden to someone who is not a Levi. To Tosphot [yevamot page 91 side one] that does not include a zona. To the Rambam [in laws of maaser chapter one law 2] that includes a zona. 

The question comes from the fact that  a non cohen can not eat truma and that prohibition includes a zona and a halala. Rav Shach suggested that the reason of the rambam i that there is a parallel between truma and maaser. It is not just that a zona is excluded from laws relevant to  cohenim, but something about the holiness of the truma itself. But there is a difference. a zona can not be married to  cohen while she can be married to a levi

___________________________________________________________________________


There is a "זונה" in Hebrew which is a prostitute. However the legal definition of the word when it comes to the prohibition of a כהן to marry a זונה is that she is a woman who had sexual relations with someone who was forbidden to her. To ר' מאיר, the first מעשר  is forbidden to someone who is not a לוי. To תוספות [יבמות page צ''א ע''א] that does not include a זונה. To the רמב''ם in הלכות מעשר פרק א' הלכה ב  that includes a זונה. The question comes from the fact that  a non כהן can not eat תרומה and that prohibition includes a זונה and a חללה. AND רב שך suggested that the reason of the רמב''ם iS that there is a parallel between תרומה and מעשר. It is not just that a זונה is excluded from laws relevant to  כהנים, but something about the holiness of the תרומה  itself. But there is a difference. a זונה can not be married to כהן while she can be married to a לוי


יש "זונה" בעברית שהיא זונה. אולם ההגדרה המשפטית של המילה בכל הנוגע לאיסור של כהן להתחתן עם זונה היא שהיא אישה שקיימה יחסי מין עם מי שהיה אסור לה. לר' מאיר, המעשר הראשון אסור למי שאינו לוי. לתוספות [יבמות דף צ''א ע''א] שאינה כוללת זונה. לרמב''ם בהלכות מעשר פרק א' הלכה ב הכולל זונה. השאלה נובעת מכך שמי שאינו כהן אינו יכול לאכול תרומה והאיסור כולל זונה וחללה. ורב שך הציע שטעם הרמב''ם הוא שיש הקבלה בין תרומה למעשר. לא סתם זונה מוחרגת מהחוקים הרלוונטיים לכוהנים, אלא משהו בקדושת התרומה עצמה. אבל יש הבדל. זונה לא יכולה להיות נשואה לכהן בעוד שהיא יכולה להיות נשואה ללוי