Translate

Powered By Blogger

17.2.22

The Rambam Laws of what makes a bed or chair unclean 3:7 and laws of forbidden sexual relations 9:3 [I see that I am understanding this Rambam a bit differently than Rav Shach.]

The Rambam Laws of What Makes a Bed or Chair unclean 3:7  a woman that sees a stain, is unclean back to the time of the last check. In Laws of Forbidden Sexual Relations 9:3 when she has a set time to see, then the stain goes back 24 hours. I realized just now that that law in  Laws of What Makes a Bed or Chair Unclean 3:7 has to refer to when she does not have a set time to see.  [I see that I am understanding this Rambam a bit differently than Rav Shach.]  

I had thought before that  laws of forbidden sexual relations 9:3 refers to counting her cycle, but now I see that that is not so. The Rambam writes openly there that in terms of counting, she counts only when she sees blood, not when she sees a stain. And we already know from the Gemara in Nida page 3 side b and page 6 that a stain only refers to touching truma [the tithe of grain that is given to the priest] or sacrifices. 

This really ought to be obvious, but what got me confused is in Laws of What Makes a Bed or Chair unclean 3:7 there is no mention of whether she has a set time of not. So I assumed that it makes no difference. Now I see that the Rambam was careful to write in Laws of Forbidden Sexual Relations 9:3 that she has a set time, so we will know Laws of What Makes a Bed or Chair Unclean 3:7 is when she does not have a set time.

[ In case this is unclear, let me say that "having a set time" means she knows when she will see blood. e.g., every 34 days or something like that. "Not having a set time" means it varies from 34 to 36 or 30 etc. with no set pattern.]

________________________________________________________________________


The רמב''ם הלכות מטמאי משכב ומושב פרק ג' חלכה ז  a woman that sees a כתם, is unclean back to the time of the last check. In הלכות איסורי באיה פרק ט' הלכה ג when she has a set time to see, then the stain goes back 24 hours. I realized just now that that law in רמב''ם הלכות מטמאי משכב ומושב פרק ג' חלכה ז has to refer to when she does not have a set מחזור to see. I had thought before that הלכות איסורי באיה פרק ט' הלכה ג refers to counting her cycle, but now I see that that is not so. The רמב''ם writes openly there that in terms of counting she counts only when she sees, not when she sees a stain. And we already know from the גמרא נידה ג ע''ב ודף וthat a stain only refers to touching תרומה וקדשים. This really ought to be obvious, but what got me confused is in הלכות מטמאי משכב ומושב פרק ג' חלכה ז there is no mention of whether she has a set מחזור או not. So I assumed that it makes no difference. Now I see that the רמב''ם was careful to write in  הלכות איסורי באיה פרק ט' הלכה ג that she has a set מחזור so we will know הלכות מטמאי משכב ומושב פרק ג' חלכה ז is when she does not have a set מחזור.

הרמב''ם הלכות מטמאי משכב ומושב פרק ​​ג' חלכה ז' אישה שרואה כתם, טמאה למפרע לשעת הבדיקה האחרונה. בהלכות איסורי באיה פרק ט' הלכה ג' כשיש לה זמן מוגדר לראות, אז הכתם חוזר 24 שעות אחורה.("וכן מד''ס שכל הרואה דם בלא עת ווסתה וכל הרואה כתם טמאה למפרע עד כ''ד שעות.") הבנתי רק עכשיו שהחוק ההוא ברמב''ם הלכות מטמאי משכב ומושב (פרק ​​ג' הלכה ז', "וכל הרואה כתם טמאה עד עת הפקידה." ) צריך להתייחס  כשאין לה מחזור מוגדר לראות. חשבתי קודם שההלכה באיסורי באיה מתייחסת לספירת המחזור שלה, אבל עכשיו אני רואה שזה לא כך. הרמב''ם כותב שם בגלוי שמבחינת הספירה, היא סופרת רק כשהיא רואה, לא כשרואה כתם. וכבר יודעים מהגמרא נידה דף ג' ע''ב ודף ו' שכתם מתייחס רק לנגיעה בתרומה וקדשים. זה באמת צריך להיות ברור, אבל מה שבילבל אותי הוא שבהלכות מטמאי משכב ומושב אין אזכור אם יש לה מחזור מוגדר או לא. אז הנחתי שזה לא משנה. עכשיו אני רואה שהרמב''ם הקפיד לכתוב בהלכות איסורי באיה  שיש לה מחזור קבוע כדי שנדע בהלכות מטמאי משכב ומושב  זה כשאין לה מחזור מוגדר