Translate

25.7.17

There is a famous law in Sukka גוד אסיק מחיצתא we consider the walls of a roof to be extended upwards in order to make the Sukka valid. The Rambam brings this in Law of Suka 4:11 [if memory serves correctly.] It says there that if one builds the Suka on the roof with just four poles the walls of the roof are considered to extend upwards to make it valid.


 But then he also brings the law of a mound of dirt in 4:14 to say the walls are not extended upward. There it says if one has a Suka in which the covering branches are too high (above 20 yards) and puts in a mound of dirt (10 hand-breaths high)in the middle to make the difference between the floor and cover to be less that is not valid.
Reb Chaim Soloveitchik brings down this question and so does Rav Shach.
Rav Shach adds an additional piece of information that a mound of dirt is considered a private domain in Shabat.  That means even for a mound of dirt we do say גוד אסיק מחיצתא we bring up the walls even though there is nothing to distinguish between the mound itself and what we would be calling its walls.

I do not know why no one seems to say this but to me it seems the main difference must be that we do not say  גוד אסיק מחיצתא to make the covering branches valid but we do say it to make the wall valid.
I still do not have any idea why this would be so but to me it seems clear that this is the only possible explanation for this problem.

________________________________________________________________________________

The רמב''ם brings in הלכות סוכה ד:י''א גוד אסיק מחיצתא we consider the walls of a roof to be extended upwards in order to make the סוכה valid.  If one builds the סוכה on the roof with just four poles, the walls of the roof are considered to extend upwards to make it valid. But then he also brings the law of   הלכות סוכה ד:י''א  א that is if one has a סוכה in which the סכך is too high למעלה מעשרים אמה and puts in a תל of dirt עשרה טפחים גובה in the middle to make the difference between the floor and cover to be less that is not valid. The מחיצות are not extended upward. צריכים מחיצות הניכרות כמו שאמר רבא.
רב חיים הלוי brings down this question and so does רב שך.
רב שך adds an additional piece of information that a תל of dirt is considered a רשות היחיד in שבת.  That means even for a תל of dirt we do say גוד אסיק מחיצתא we bring up the מחיצות even though there is nothing to distinguish between the תל itself and what we would be calling its מחיצות. To me it seems the main difference must be that we do not say  גוד אסיק מחיצתא to make the סכך valid but we do say it to make the מחיצות valid. I still do not have any idea why this would be so but to me it seems clear that this is the only possible explanation for this problem.



רמב''ם מביא הלכות סוכה ד: י''א גוד אסיק מחיצתא אנו רואים קירות הגג להתארך כלפי מעלה על מנת להפוך את הסוכה תקף. אם אחד בונה את הסוכה על שפת הגג עם רק ארבעה עמודים, קירות הגג נחשבים להאריך כלפי מעלה כדי לגרום לזאת תוקף. אבל אז הוא גם מביא את החוק  בהלכות סוכה ד: י"ד לומר אם לאחד יש סוכה ובה סכך גבוה מדי (למעלה מעשרים אמה) ומכניס עמוד בגבוה עשרה טפחים באמצע כדי להשלים את ההבדל בין הרצפה ולסכך להיות פחות כי הוא לא תקף. המחיצות לא הוארכו כלפי מעלה. צריך מחיצות הניכרות כמו שאמר רבא. רב חיים הלוי מביא את השאלה הזו וכך גם רב שך. רב שך מוסיף   של מידע נוסף כי תל  נחשב רשות היחיד בשבת. כלומר, אפילו עבור עמוד ותל אנחנו אומרים גוד אסיק מחיצתא, אנו מעלים את המחיצות אף אם אין להבחין בין העמוד או התל עצמו ומה שהיינו קוראים מחיצות שלו. לי זה נראה ההבדל העיקרי חייב להיות שאנחנו לא אומרים גוד אסיק מחיצתא להפוך את הסכך חוקי, אך אנו אומרים את זה כדי להפוך את המחיצות תקפות. אני עדיין אין לי שום מושג למה זה יהיה  כך אבל לי זה נראה ברור כי זהו ההסבר היחיד האפשרי עבור בעיה זו.