Translate

Powered By Blogger

16.10.24

there is something confusing about a Rambam in laws of suka. When you have a complete wall attached to the ground, you say bring the wall up to the edge of sechach exactly even if the wall is many cubits away from the secahach. But it still has to be directly under the edge. but in a case of an incomplete wall or a wall attached to the sechach there is no such requirement. You can say in these cases "Levud" everything with three handbreadths is considered attached. I think that for a completed wall should be less a of a requirement to reach the edge exactly.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ there is something confusing about a רכמב''ם in laws of סוכה. When you have a complete wall attached to the ground, you say bring the wall up to the edge of סכך exactly (גוד אסיק מחיצ) even if the wall is many cubits away from the סכך. But it still has to be directly under the edge. but in a case of an incomplete wall or a wall attached to the סכך there is no such requirement. You can say in these cases לבוד (everything בשלשה טפחים is considered attached. I think that for a completed wall should be less a of a requirement to reach the edge exactly((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((( יש משהו מבלבל ברמב''ם בהלכות סוכה. כשיש לך קיר שלם מחובר לקרקע, אתה אומר העלה את הקיר עד קצה סכך בדיוק (גוד אסיק מחיצתא) אפילו אם הקיר רחוק אמות רבות מהסכך. אבל זה עדיין צריך להיות ממש מתחת לקצה. אבל במקרה של קיר לא שלם או קיר המחובר לסכך אין דרישה כזו. אפשר לומר במקרים אלו לבוד (הכל בתוך שלשה טפחים נחשב צמוד. אני חושב שעבור קיר שהושלם צריכה להיות פחות דרישה להגיע בדיוק לקצה