Belief in God is rational. Everything has a cause. So unless there is a first cause, then you would have an infinite regress. And then nothing could exist. Therefore there must be a first cause. Therefore God, the first cause, exists. QED.
13.12.25
מסכת ערכין דף י''ד ע''א. רמב''ם הלכות ערכין פרק ד' הלכות ט'ו עד י''ח. אני רוצה לשתף כאן איך אני חושב שהרמב''ם הבין את הנושא בערכין דף י''ד ע''א. אבל קודם כל אני רוצה להביא את הנושא הבסיסי עצמו. אמר רב הונא אם מקדש שדה [ומובן שהעצים מקדישים עמו] אז כשהם נפדה כל אחד הוא נפדה בפני עצמו. השדה הוא נפדה בית חומר שעורים בחמישים שקלים. [חומר הוא שלושים סאה דהיינו שבעת אלפים וחמש מאות אמות.] הגמרא שואלת עליו מברייתא. אם מקדשים שלושה עצים בבית סאה (חמישים כפול חמישים אמה), השדה נקדיש יחד איתם. כשהם נפדה, העצים נכללים בפדיון השדה. לא משלמים תוספת עבור העצים. הגמרא עונה ברייתא זו כמו ר' שמעון המחזיק כל המקדש עושה זאת בעין קמצנית. הבין הרמב''ם שאמירת רב הונא ותחילת הברייתא אינם חולקים כלל. השאלה שהגמרא מעלה היא מסוף הברייתא כאשר פדיון העצים נכלל אוטומטית בפדיון השדה. שלא כמו רב הונא. והתשובה היא שהברייתא היא כמו ר' שמעון. משמעות הדבר היא שמכיוון שהוא מקדיש את השדה בעין קמצנית, פחות כסף מגיע להקדש כשהוא נפדה. אבל לר' עקיבא מי שמקדש עושה זאת בעין נדיבה ולכן כאשר השדה והעצים נפדים, יותר כסף מגיע להקדש. ניתן לראות את כל זה בלשון הרמב"ם. הוא פסק כמו רב הונא ישר ופשוט וכמו תחילת הברייתא. כלומר: אם קידש שלושה עצים לסאה אחד מקדיש את השדה יחד איתם. הרמב"ם לא מזכיר שם שכל אחד מהם הוא נפדה בפני עצמו, משום שהוא מעולם לא מציע בשום מקום שיכולה להיות אפשרות שהפדיון של אחד יכול לכלול אחר. הוא כבר כתב שכאשר השדה והעצים נקדשים יחד, הם נפדים בנפרד. יתר על כן, הרמב"ם לא רואה קושי בעובדה שכאשר מקדישים שלשה עצים, השדה נקדש איתם, אך יותר משלושה עצים או פחות, השדה אינו כלול איתם בהקדשה. עבור הרמב"ם, תחילת הבייתא אינה חולקת כלל על רב הונא. רב הונא מדבר על קידוש שדה כאשר העצים באים יחד איתו, ולרמב"ם זה הגיוני לחלוטין( על סמך בבא בתרא דף ס''ט ע''ב שכאשר מוכרים שדה באים איתה גם העצים בה). ובמקרה ההפוך, שבו הוא מקדיש עצים לרמב"ם, הגיוני שרק כמות מדויקת של שלושה עצים לבית סאה מביאים את השדה איתם. עבור הרמב"ם, אין זו קושי כלל. הקושי מהברייתא היה בנוגע למעשה הפדיון. אם כאשר פודה אחד, האם השני נכלל? מה שמקשה על ההבנה במבט ראשון הוא שרש"י מבין ששאלת הברייתא על רב הונא נובעת מתחילת הברייתא. יתר על כן, הרמב"ם מבין שכאשר רב הונא אומר שכאשר הוא מקדיש שדה, העצים באים יחד איתו, הוא מתכוון שיכולים להיות הרבה יותר או הרבה פחות משלושה עצים בכל בית סאה
12.12.25
9.12.25
יש שני דברים שרציתי להביא כאן, האחד בעניין רשות הרבים בשבת, והשני לגבי השאלה המפורסמת ברמב''ם מתי שוכחים את כל ל''ט מלאכות וצריכים להביא ל''ט חטאות, באיזה אופן הוא זוכר שבת? (אם שכח שבת לגמרי, אז הוא מביא רק חטאת אחת. כדי להביא ל''ט, הוא צריך לזכור את שבת, אבל לשכוח כל אחד מהל''ט מלאכות) מבחינת הדבר הראשון באמת אין לי מה להוסיף אלא להביא הוכחת הגר''א שאין צריך שש מאות אלף (ששים ריבוא) כדי להיות רשות הרבים. הוכחתו היא מברכות דף נ''ח. שם עולא אמר, "לנו חוק ידוע שאין אוכלוסא בבל". "ולמדנו בברייתא שאוכלוסא אינו פחות משש מאות אלף (ששים ריבוא)." ובגמרא בערובין דף ו' ע''ב עולא אמר דרכי הסמטה במחוזא (אבולי דמחוזא) היו רשות הרבים לולא שסוגרים את השערים בלילה. עם זאת, הרא''ש רש''י ותוספות סומכים על הגמרא שאומרת שרשות הרבים צריכה להיות כמו דגלי המדבר. בדגלי המדבר שבו היו שש מאות אלף.===================== הנושא השני הוא זה. (אמר ר' יוחנן שגג בכרת והזיד בלאו חייב בחטאת. ואנחנו פוסקים ככה.) איך אפשר לעשות כל ל''ט ועדיין להיות חייב ל''ט חטאות? בוודאי שלא ייתכן שהוא יודע את העונש, אבל לא את האיסור. אני משיב שזה בדיוק מה שהרמב"ם קובע. זה בדיוק כמו קורבן הפסח. אם אדם לא מביא אותו, הוא חייב בכרת, אבל אין איסור לא להביא אותו. יש רק מצוות עשה, הציווי להביא פסח. אבל אם הוא לא מביא אותו, הוא חייב בכרת. אז, מבחינת שבת, יש מצווה עשה לזכור את השבת. אז גם אם הוא שוכח את כל 39 אבל יודע את עונש כרת שמגיע בגלל התעלמות מהמצווה עשה, הוא חייב בקורבן חטאת. זהו מקרה שבו הוא שכח שכל 39 סוגי המלאכות אסורים אבל זוכר שיש מצווה עשה לנוח מכל אחד מהם ואם לא עושה זאת העונש הוא כרת
I had two things I wanted to bring here, one about the issue of a public domain on Sabbath (one must not carry anything in a public domain onthe Sabbath) and the other about the famous question on the Rambam about when one forgets the whole 39 types of forbidden work on the sabbath, and has to bring 39 sin offerings, in what way does he remember Sabbath? {If he forgot Shabat completely then he brings only one sin offering. To bring 39, he needs to have remembered Shabat but forgot the 39.} In terms of the first thing I really have little to add except to bring the proof of the Gra that one does not need 600,000 to be a public domain. His proof is from Brachot page 58. Ula said we poskin [the law is known] that there is no multitude in Babylon. And we learn in a braita that a multitude is not less than 600,000.and the gemara in eruvin page 6 side b :Ula said, The ally ways of Mechuza (a city in Babylonia) would be a public domain if not for the fact that they close the gates at night. However, the Rosh Rashi and tosphot might be depending on the Gemaraa that says the public domain has to be like the flags of the desert. andin the flags of the desert where there were 600,000. The other issue is this. R. Yochanan said accidental karet but doing the work on purpose is liable a sin offering. And we poskin that way. But everyone how can one do all 39 and still be liable? surely it cannot be a case of his knowing the punishment but not the prohibition. I answer that that is exactly what the Rambam holds. It is just like the sacrifice of the Passover offering. If one does not bring it, he is liable karet, but there is no prohibition not to bring it. There is only a positive command (i.e.., the command to bring a Passover offering). Even so, if he does not bring it, he is liable karet. So, in terms of Sabbath, there is a positive command to remember Sabbath. So, even if he forgets all 39 types of work, but knows the punishment of karet that comes because of ignoring the positive command, he is liable a sin offering. That is a case where he forgot that all 39 types of work are prohibited but remembers that there is a positive command to rest from each one of them and if not doing so the punishment is karet.-------karet refers dying young before 50 years old according to one opinion in the Gemara
4.12.25
Why knowledge has to be of independent things, things independent of the mind according to H.A. Prichard? The answer: According to the philosopher H.A. Prichard, knowledge requires the object to be entirely mind-independent because the mind's state affects the nature of its presentations. If the object of knowledge were influenced by the mind, it would not be truly known but would instead be a product of the mind's modification, similar to an appearance or an illusion rather than a thing-in-itself. Therefore, for something to be known, it must be something that the mind does not alter in any way; its object must be wholly external to the mind. I think that Quantum Mechanics does not change this fact because if you do the two-slit experiment, the result does not change according to how you think. If you open one slit, the light beam acts as individual photons. If you open two slits, the light beam acts as waves and there is constructive and destructive interference. This goes against German Idealism and Kant in particular. I appreciate Kant an and Friesian school very much that built that system based on the limits of reason, but I think to make knowledge something that affects what it knows means that it knows nothing. I would like to mention here that when Physics says that a nature of light depends on how it is observed does not mean that it is subjective, but rather it means how it is measured.------I asked Dr. Kelley Ross about this.[Dr. Ross is a main representative of the Friesian School who holds knowledge has to be filtered through structures in the Mind.] His answer is: But I'm not sure what anyone means when they say that something is known by "reason." This cannot mean known by means of deduction or rational inference, because that relies on pemises. To Aristotle, premises that are first principles are not known by "reason" (logos) but by "mind" (nous). This means they are self-evident. I don't see how anyone has ever improved on that, except to falsify the self-evidence of such principles, which the Rationalists unintentionally accomplished.----Plato's equivalent are not self-evident. We are not even initially aware of them. Fries and Nelson say they are known by "reason," but, again, I'm not sure what this even means, except that they asume that it comes from a "faculty" of "reason," whose nature is speculative. Otherise, the theory of "non-intuitive" knowledge is the functional equivalent of Platonic Recollection. For Plato, phenomenal objects "participate" in the Forms, without any explanation of how that works.---
With Fries, we can say that the Forms are in the objects, but non-intuitively. The Forms are Kantian things-in-themselves, but things-in-themselves are, as it says, in themselves. As Paul says: Through a glass darkly. We might say Kant has a version of this: The synthesis of the categories that produces phenomena, also introduces the Moral Law, which is all that is left for Kant of Plato's Forms. Kant says we know the Moral Law through "reason," but this suffers from the same difficulties as any other reference to "reason," and Kant's "reason" in particular underdetermines all the moral content that Kant wants to get out of it.----- That is the end of the reply of Dr. Ross. I might add here that causality to Kant is a priori (as shown by Hume)-and so even physical observation of an object requires an a priori assumption-i.e the assumption that something is causing me to see the object. The knowledge itself that I am seeing something is not contained in the light rays.-- I would also like to add that Dr Ross points out that no one has a better answer about the nature of reason--it is a simple that has a function, but we do not know what its essense is.
[The difference between the approach of Kant and Fries and the approach of GE Moore and Prichard is important even though they are close as noted by philosophers in the 1800's who were aware of Jacob Fries and yet were edging towards the approaches that became the analytic schools of Russel and GE Moore.] Robert Hanna deals with the problems of Analytic Philosophy and holds that Kant addresses all the same issues in a better way.]
za100 B Minor midi file za100 B Minor nwc file [most files that start with a letter go from 1 to 100]some were put on the internet]
2.12.25
Subscribe to:
Comments (Atom)
