Translate

Powered By Blogger

25.11.23

I was thinking about the idea of Rav Shach in the Rambam [laws of neighbors chapter 2 halacha 18.] off and on for a few weeks. I felt there was some sort of question that I should ask, but I could not see it exactly until today on my way to the sea. So here it is: 


 I have a question on the way Rav Shach explains the Rashba in Bava Batra page 4 side a , brought in Rambam laws of neighbors chapter 2 halacha 18. . My question is that derara demomona [a relevance of money] goes like this. If there is an argument between two people about who owns a ship or boat and there is no proof one way or the other, we say who ever grabs it first gets it. But for two people holding a garment, we say they divide equally. Or if one says, ''It is all mine'' and the other says, ''It is half mine,'' then 1/4 goes to the last one, and 1/2 to the first. The difference is that with the garment, there is derara demomona. Tosfot Bava Metzia page 2a based on the mishna there and the case of the boat in Bava Batra page 35.  

But in Bava Batra, the first mishna says  two neighbors must build a wall between their properties. Therefor if it falls the stones or bricks are divided equally between them. The gemara on page 4 asks, "Is that not obvious?" The Rashba there asks, "Why is it obvious? What if one says, 'I built all of the wall.' and the other claims each one built half of the wall? Rav Shach explains there that the intension of the Rashba is because each has derara demomona which means there is a doubt to the court even without their claims, and therefore the court ignores their claims and divides the wall equally.

The question on this is that derara demomona in the beginning of Bava Metzia means that the court pays attention to their claims,--as opposed to ignoring their claims, and letting them settle the matter by themselves. But here Rav Shach is saying derara demomona is a reason to ignore their claims, and simply divide the wall equally.     

There is an obvious answer, the Rashba is not Tosphot. But my question is based on the idea that the Rashba had a reason for his approach and the Tosphot also. Thus the question is based on the issues, not on who said what 

 ___________________________________________________________________________

 I have a question on the way רב שך explains the רשב''א in בבא בתרא דף ד' ע''א. (This is brought in the רמב''ם הלכות שכנים פרק ב' הלכה י''ח.) My question is that דררא דממונא [a שייכות of money] goes like this. If there is an argument between two people about who owns a ship or boat and there is no proof one way or the other, we say who ever grabs it first gets it. But for two people holding a garment we say they divide equally. Or if one says it is all mine and the other says it is half mine, then a fourth goes to the last one and חצי to the first. The difference is that with the garment, there is דררא דממונא. And תוספות בבא מציעא דף ב' ע''א based on the משנה there and the case of the boat in בבא בתרא דף ל''ה. But in בבא בתרא, the first משנה says  two neighbors must build a wall between their properties. Therefor if it falls the stones or bricks are divided equally between them. The גמרא בבא בתרא דף ד' ע''א asks, "Is that not obvious?" The רשב''א there asks, "Why is it obvious? What if one says, 'I built all of the wall.' and the other claims each one built half of the wall? רב שך explains there that the intension of the רשב''א is because each has דררא דממונא which means there is a doubt to the בית דין even without their claims, and therefore the בית דין ignores their claims and divides the wall equally. The question on this is that דררא דממונא  in the beginning of בבא מציעא means that the בית דין pays attention to their claims, as opposed to ignoring their claims, and letting them settle the matter by themselves. But here רב שך is saying דררא דממונא is a reason to ignore their claims, and simply divide the wall equally.   

There is an obvious answer, the רשב''א is not תוספות. But my question is based on the idea that the רשב''א had a reason for his approach and the תוספות also. Thus the question is based on the issues, not on who said what 



יש לי שאלה בדרך רב שך מבאר את הרשב''א בבבא בתרא דף ד' ע''א. (זה מובא בהלכות שכנים פרק ב' הלכה י''ח) השאלה שלי היא שדררא דממונא הולך ככה. אם יש ויכוח בין שני אנשים לגבי מי הבעלים של ספינה או סירה ואין הוכחה לכאן או לכאן, אנו אומרים שמי שחוטף אותה קודם מקבל אותה. אבל לשני אנשים שמחזיקים בגד אנחנו אומרים שהם מחלקים שווה בשווה. או אם אחד אומר שהכל שלי והשני אומר  חצי שלי, אז רביעי הולך לאחרון וחצי לראשון. ההבדל הוא שעם הבגד יש דררא דממונא. (תוספות בבא מציעא דף בע''א לפי המשנה שם ומקרה הסירה בבבא בתרא דף ל''ה.) אבל בבבא בתרא, המשנה הראשונה אומרת ששני שכנים חייבים לבנות חומה בין הנכסים שלהם. לכן אם היא נופלת, האבנים או הלבנים מחולקות ביניהם שווה בשווה. שואל הגמרא בבא בתרא דף ד' ע''א "האם זה לא מובן מאליו?" הרשב''א שם שואל: "למה זה ברור? מה אם הראשון יגיד: בניתי את כל החומה", והשני טוען שכל אחד בנה חצי חומה? רב ש"ך מבאר שם שכוונת הרשב"א היא משום שיש לכל אחד דררא דממונא, כלומר יש ספק לבית דין גם בלי טענותיהם, ולכן בית הדין דין מתעלם מטענותיהם ומחלק את החומה שווה בשווה. השאלה על כך היא שדררא דממונא בראשית בבא מציעא משמע שבית דין שם לב לטענותיהם, לעומת התעלמות מטענותיהם, ולתת להם להסדיר את העניין בעצמם. אבל כאן רב שך אומר דררא דממונא סיבה להתעלם מטענותיהם, ופשוט לחלק את הכותל שווה בשווה   

יש תשובה ברורה, הרשב''א אינו תוספות. אבל שאלתי מבוססת על הרעיון שלרשב''א הייתה סיבה לגישתו וגם התוספות. לכן השאלה מבוססת על הנושאים, לא על מי אמר מה