It occurred to me a question in the רמב''ם. The wife in הלכות אישות י''א הלכה י''א -י''ד is not going מפטור לפטור. She is saying one thing alone, that she was a virgin. That has nothing to do with the subject מפטור לפטור. It is a simple case of a מיגו. My question is simple. Let's believe her when she says she was a virgin because she could have said משארסתני נאנסתי. So why do we not believe her? She has a חזקה, חזקת הגוף שבתולה הייתה and a מיגו. He has two חזקות, חזקת ממון וחזקה אין אדם טורח הסעודה ומפסידה. So one חזקה cancels the other. And we are left with a מיגו against a חזקה, ואין אומרים מיגו להוציא מחזקת ממון. So the only question here is to תוספות in בבא מציעא ק''י ע''א to one מאן דאמר that a מיגו can take out from a חזקה.
שאלה של רמב''ם. האשה בהלכות אישות י''א הלכה י''א -י''ד היא אומרת כי היא הייתה בתולה. זהו מקרה פשוט של מיגו. השאלה שלי היא פשוטה. בואו להאמין לה כשהיא אומרת שהיא הייתה בתולה כי היא יכלה לומר משארסתני נאנסתי. אז למה אנחנו לא מאמינים לה? יש לה חזקה, חזקת גוף שבתולה הייתה וכן מיגו. יש לו שני חזקות, חזקת ממון וחזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה. אז חזקה אחת מבטלת את השניה. ואנחנו נשארים עם מיגו נגד חזקה, ואין אומרים מיגו להוציא מחזקת ממון. אז השאלה היחידה כאן היא תוספות בבבא מציעא ק''י ע''א לדעה אחת כי מיגו יכול להוציא מן החזקה.
The obvious thing to do here is to say the רמב''ם does not hold from the idea that a מיגו can take out from a חזקה. and that opinion in תוספות might very well hold that we do not believe him when he says פתח פתוח מצאתי. But if that תוספות does not hold from that, then we are left with the question on the first משנה. Why make a תקנה for a virgin to be married on Wednesday if we do not believe him when he says פ''פ מצאתי. What could that תוספות ב''מ ק''י answer for this?
[In short, we have a question on Tosphot in Bava Metzia page 110. What could he answer for the first mishna in Ketubot? It is almost the time for Shabat to Rabbainu Tam so I have to stop.
שאלה של רמב''ם. האשה בהלכות אישות י''א הלכה י''א -י''ד היא אומרת כי היא הייתה בתולה. זהו מקרה פשוט של מיגו. השאלה שלי היא פשוטה. בואו להאמין לה כשהיא אומרת שהיא הייתה בתולה כי היא יכלה לומר משארסתני נאנסתי. אז למה אנחנו לא מאמינים לה? יש לה חזקה, חזקת גוף שבתולה הייתה וכן מיגו. יש לו שני חזקות, חזקת ממון וחזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה. אז חזקה אחת מבטלת את השניה. ואנחנו נשארים עם מיגו נגד חזקה, ואין אומרים מיגו להוציא מחזקת ממון. אז השאלה היחידה כאן היא תוספות בבבא מציעא ק''י ע''א לדעה אחת כי מיגו יכול להוציא מן החזקה.
The obvious thing to do here is to say the רמב''ם does not hold from the idea that a מיגו can take out from a חזקה. and that opinion in תוספות might very well hold that we do not believe him when he says פתח פתוח מצאתי. But if that תוספות does not hold from that, then we are left with the question on the first משנה. Why make a תקנה for a virgin to be married on Wednesday if we do not believe him when he says פ''פ מצאתי. What could that תוספות ב''מ ק''י answer for this?
[In short, we have a question on Tosphot in Bava Metzia page 110. What could he answer for the first mishna in Ketubot? It is almost the time for Shabat to Rabbainu Tam so I have to stop.