Translate

Powered By Blogger

26.4.24

  The Mishna Bava Kama 49b. One digs  pit in a public domain and opens it up in a private domain is liable. Rashi writes there that he abandoned the domain.  There is a braita [law not contained in the Mishna] that says R. Ishmael said one who opens a pit in a private domain and opens it up in a public domain or visa versa is liable. R. Akiva said one who digs a pit in a private domain and then abandons his domain, but not the pit is liable. Raba said all agree opening a pit in a public domain is liable. But for digging a pit in a private domain, only R. Akiva says he is liable, but R. Ishmael says he is not liable. So Rashi is going like Raba. since the main body of the pit is in a public domain and the opening is also in a public domain according to Rashi (since he abandoned his domain)therefore everyone agrees he is liable. But then Rav Josef said everyone  agrees if he dug a pit in a private domain, he is liable. But in a public domain, R. Akiva  said he is  not liable and R. Ishmael said he is  liable.  So this Rashi is only going like R Ishmael not, R Akiva, for the pit is totally in a public domain

______________________________________________________________________________

The משנה בבא קמא מ''ט ע''ב. One digs  pit in a public domain and opens it up in a private domain is liable. רש''י writes there that he abandoned the domain.  There is a ברייתא  that says ר' ישמעאל said one who חופר a pit in a private domain and opens it up in a public domain or visa versa is liable. ר' עקיבא said one who digs a pit in a private domain and then abandons his domain, but not the pit is liable. רבה said all agree opening a pit in a public domain is liable. But for digging a pit in a private domain, only ר' עקיבא says he is liable, but ר' ישמעאל says he is not liable. So רש''י is going like רבה. since the main body of the pit is in a public domain and the opening is also in a public domain according to רש''י since he abandoned his domain, therefore everyone agrees he is liable. But then רב יוסף said everyone  agrees if he dug a pit in a private domain, he is liable. But in a public domain, ר' עקיבא  said he is  not liable and ר' ישמעאל said he is  liable.  So this רש''י is only going like ר' ישמעאל not, ר' עקיבא, for the pit is totally in a public domain

המשנה בבא קמא מ''ט ע''ב. חופר בור ברשות הרבים ופותח אותו ברשות פרטית הוא אחראי. רש''י כותב שם שהוא נטש את רשותו. יש ברייתא שאומר ר' ישמעאל אמר מי שחופר בור ברשות פרטית ופותח אותו ברשות הרבים או להיפך חייב. אמר ר' עקיבא החופר בור בשטח פרטי שלו ואחר כך נוטש רשותו, אבל לא הבור חייב. רבה אמר שכולם מסכימים שפתיחת בור ברשות הרבים היא באחריות. אבל על חפירת בור בשטח פרטי, רק ר' עקיבא אומר שהוא חייב, אבל ר' ישמעאל אומר שאינו חייב. אז רש''י הולך כמו רבה. כיון שעיקר הבור הוא ברשות הרבים וגם הפתח הוא ברשות הרבים לפי רש''י כיון שנטש את רשותו, לפיכך מסכימים כולם שהוא חייב. אבל אז רב יוסף אמר שכולם מסכימים אם הוא חפר בור בשטח פרטי, הוא אחראי. אבל ברשות הרבים אמר ר' עקיבא אינו חייב ור' ישמעאל אמר שהוא חייב. אז הרש''י הזה הולך רק כמו ר' ישמעאל לא, ר' עקיבא, כי הבור הוא לגמרי ברשות הרבים