I To the Rambam [Maimonidess], the command of the Torah is to conquer the land of Israel from the Canaanites. To the Ramban/Nahmanidess the command is to live in Israel. However the Rambam agrees that one should live in Israel. I admit I have never been able to figure out the approach of the Rambam. How could it possibly make any sense to conquer Israel and the move somewhere else? But where does one go to get clarity about the Rambam except to Reb Chaim of Brisk and that whole school of thought that started with him up until Rav Shach. And so far I have not seen anything that could bring me clarity about the Rambam.
[And where is Israel? The boundaries are stated in Torah. And yet right then and there, the children of Gad and Reuben decided to live outside of those borders--and Moses agreed with them!! I imagine that this must be the reason for the Rambam. If it would be a command of the Torah to live in Israel, why did Moses not tell them to do so. Why did Moses agree that after they would help to conquer Israel, then they could live on the other side of the Jordan river? It must be that that was okay.--but you could answer this that the borders of Israel promised to Abraham extend from the Nile to the Euphrates River.
______________________________________________________________________________
To the רמב''ם, the command of the תורה is to conquer the land of ישראל from the Canaanites. To the רמב''ן the command is to live in ישראל. However the רמב''ם agrees that one should live in ישראל. I admit I have never been able to figure out the approach of the רמב''ם. How could it possibly make any sense to conquer ישראל and the move somewhere else?
And where is ישראל? The boundaries are stated in תורה. And yet right then and there, the בני גד ובני ראובן decided to live outside of those borders, and משה agreed with them. This must be the reason for the רמב''ם. If it would be a command of the תורה to live in ישראל, why did משה not tell them to do so. Why did משה agree that after they would help to conquer ישראל, then they could live on the other side of the Jordan river? It must be that that was okay. But you could answer this that the borders of ישראל promised to אברהם extend from the Nile to the Euphrates River. however the borders of ancient israel did not extend that far.
לרמב''ם, מצוות התורה היא לכבוש את ארץ ישראל מידי הכנענים. לרמב''ן הציווי הוא לגור בישראל. אולם הרמב''ם מסכים שצריך לגור בישראל. אני מודה שמעולם לא הצלחתי להבין את גישתו של הרמב''ם. איך זה יכול להיות הגיוני לכבוש את ישראל ואז ללכת למקום אחר? ויש לתרץ את זאת. איפה ישראל? הגבולות מצוינים בתורה. ובכל זאת, באותו רגע, החליטו בני גד ובני ראובן לחיות מחוץ לגבולות אלה, ומשה הסכים איתם. זו חייבת להיות הסיבה לרמב''ם. אם זו תהיה פקודה של התורה לחיות בישראל, מדוע משה לא אמר להם לעשות זאת. למה משה הסכים שאחרי שהם יעזרו לכבוש את ארץ כנען, אז הם יוכלו לחיות בצד השני של נהר הירדן? כנראה שזה היה בסדר. אבל אתה יכול לענות על זה שגבולות ישראל שהובטחו לאברהם משתרעים מהנילוס ועד נהר הפרת