Translate

Powered By Blogger

22.7.22

בבבא בתרא דף כ''ד

אביי בבבא בתרא דף כ''ד מדייק מן המשנה שרוב וקרוב הולכין אחר הרוב. מה אומרת המשנה ההיא? היא אומרת: "דם הנמצא בפרוזדור ספיקו טמא שחזקתו בא מן המקור." המשנה אומרת שיש חזקה. ושהחזקה גורמת לדם להיות ספק. ואביי מדייק מזה כשיש רוב אין ספק. רוב וקרוב הולכין אחר הרוב. אם כן מה זה מכוונת המשנה? הוא שמאמצע המסדרון ולמעלה, הדם הוא ספק בגלל החזקה, ומאמצע ולמטה, הדם הוא ודאי טמא בגלל שיש רוב. רוב הדם באזור זה הוא מהמקור. זה מתאים לגמרא בבא בתרא כ''ד והוא מה שאמר רב הונא דם בתוך פרוזדור מן הלול ולמעלה ספק טמא, מן הלול ולמטה בודאי טמא. כי מהאמצע ולמטה יש חזקה ורוב, ומאמצע ומעלה יש רק חזקה. זה נראה ברור אם תהיה רק ​​הגמרא בבבא בתרא. אבל אביי שואל על רב הונא במסכת נידה י''ז ע''ב, "אם אתה אזלת (הולך) לפי הספק, אז הדם שנמצא בכל המסדרון צריך להיות טמא. אם אתה הולך לפי החזקה, אז הדם שנמצא באזור התחתון צריך להיחשב טמא ודם שנמצא באזור העליון צריך להיחשב טהור בהחלט. זה נשמע יותר כמו שאלה על המשנה. איך זה שהמשנה אומרת בגלל חזקה יש ספק? אלא אם יש לנו חזקה, צריך להיות שאין ספק. ואם יש לנו ספק, אז אין חזקה. כנראה גירסת הרמב''ם הייתה כך ששאל אביי על המשה וכך ענה אותו רב הונא וזה לדעתי מסביר מדוע מביא הרמב"ם את הדין שאמר רב הונא ומתעלם משאלת אביי. הסיבה היא שאבי עצמו מסכים בבירור עם ההלכה של רב הונא וביאור רב הונא במשנה. כי שם זה אביי בעצמו שאומר מהמשנה נלמד רוב וקרוב הולכין אחר הרוב.  זה אומר שאפילו אביי חושב שחזקה לא תספיק לומר שהדם בהחלט טמא וצריך רוב גם. זה בדיוק כמו רב הונא. אז אביי שאל את שאלתו בנידה י''ז ואחר כך הסכים עם רב הונא



עכשיו רב שך מביא את הרמב''ם הזה באסורי ביאה ה:ה אבל עוסק מדוע דם באזור התחתון צריך להיות יותר מסתם רוב, אלא מצוי גם. התשובה לכך היא כמו שאומר רב שך: שכאן אתה צריך רוב טוב יותר, כי החזקה של האשה שהיא טהורה עד שאתה יודע אחרת. אבל יותר מכך אני רוצה להציע שזו הייתה אותה נקודה בדיוק של רבא נגד אביי: "רוב ומצוי קא אמרת". וזה לא הולך כמו ר' חנינא שמחזיק רוב וקרוב הולכין אחר הרוב. כך ברור שהרמב''ם פשוט הוסיף את הנקודה הנוספת (של מצוי) בגלל הדעה האחרת שרוב וקרוב אנחנו הולכים לפי הקרוב.




Introduction. Blood in the lower part of the hallway is רוב but considered near to the attic. So for it to be considered to have come from the חדר you have to sayרוב וקרוב הולכין אחר הרוב


 אביי in בבא בתרא דף כ''ד derives from a משנה that רוב וקרוב הולכין אחר הרוב what does that mishna say? It says דם הנמצא בפרוזדור ספיקו טמא שהזקתו בא מן המקור the משנה says there is a חזקה and that חזקה makes the blood to be a doubt. And אביי derives from this a  רוב is no doubt. רוב וקרוב הולכין אחר הרוב  Thus what this must mean is from the middle of the hallway and upwards, the blood is a doubt because of the  חזקה/ And from the middle and downwards the blood is definitely טמא because of there is a רוב. Most of the blood in that area is from the source. This fits in the גמרא in בבא בתרא and is what רב הונא said דם הנמצא בפרוזדור מן הלול ולמעלה ספיקו טמא מן הלול ולמטה ספיקו בודאי טמא that would be because from the middle and down there is a  חזקה ורוב and from the middle and up there is only a  חזקה. This seems clear if there would only be the גמרא in בבא בתרא. But אביי asks on רב הונא in מסכת נידה י''ז ע''ב."if you go by a doubt then the blood found in entire hallway should be impure. If you go by חזקה then the blood found in the lower area should be considered impure and blood found in the upper area should be considered definitely pure. This sounds more like a question on the משנה. How is it that the משנה says because of a חזקה there is a doubt? Rather is we have a חזקה there should be no doubt. And if we have a doubt then there is no חזקה This I think explains why the רמב''ם brings the law as stated by רב הונא and ignores the question of אביי, The reason is that אביי himself clearly agrees with the explanation of רב הונא in the משנה. For there it is אביי himself who says from the משנה we learn.רוב וקרוב הולכין אחר הרוב That mist mean that even אביי thinks חזקה would not be enough to say the blood is definitely impure and we need a "רוב"also. This is exactly like רב הונא. So אביי asked his question in נידה י''ז and then later agreed with רב הונא. 

In other words if you would have the mishna and then the questioning of Abyee on the mishna [instead of on Rav Huna]and then the approach of Rav Huna, everything would be clear. 

I might have been more clear, but i think if you think about it you will see my point. For the Mishna is saying something that at first glace does not make sense and you can understand the statement of Rav Huna a coming to clarify it.