Translate

Powered By Blogger

25.6.18

But how can we tell nowadays what other lunatic ideas have taken over our minds?

Toxo Plasmosis is a parasite that causes the mouse to think the cat is attractive.
Dr Sapolsky  from Stanford asks in the video where he talks about this "Who knows what else is out there?"

You see a similar things with wasps and caterpillars. It is not just that the wasp uses the caterpillar's body as a hot house for its eggs, but that the mind of the caterpillar is taken over as you can see in this article.

This brings to the larger problem of the fact that the Dark Side can take over people's minds. People can become possessed by forces not of their own making.

[The force of the Dark Side I got an impression about by reading about the many revolutionary movements of the 1800's. The main idea there was that just by throwing out the "System", and all authority, everything would somehow become peachy. People would just work for altruistic reasons. There would never be a worker who slacked off. Now it is easy to see the lunacy of the political movements of the 1800's. But how can we tell nowadays what other lunatic ideas have taken over our minds?

For this reason it is a good idea to have a simple and small set of principles that one sticks with at all cost --principles that can protect one from the Dark Side. [e.g., the Ten Commandments].

24.6.18

medieval Musar [Ethics]

In medieval Musar [Ethics] learning Torah is not considered equal to learning the wonders of God (פלאי הבורא), as you can see in Obligations of the Heart חובות לבבות in  שער חשבון הנפש. In particular in number 23 which is different from number 24. 23 is about the wonders of God and 24 is about learning Torah.
This is seen in almost all Musar books from the Middle Ages.
The idea I think is that inside of the Work of Creation is hidden Torah. [This you can see in the writings of the Ari and also Rav Nahman of Breslov in his book vol. II:78. In fact, this comes up often in the writings Rav Nahman of Breslov.]

After the Enlightenment  this aspect of Torah was lost or forgotten. Thus almost all Musar books written after the Middle Ages denigrate all secular learning. Some just put it on a low level or even barely permissible down to downright forbidden.

The reason I think this is important is that I believe there are aspects of Torah that are hidden in the work of Creation that one misses if he learns only what is the standard fare of the Oral and Written Law.

Thus my basic impression of a proper learning schedule is (1) to learn the Avi Ezri of Rav Shach and or Gemara with Tosphot. (2) Physics/Math. (3) Musar/ Ethics. 

Music for the Glory of God

23.6.18

בבא בתרא ע''ו

I was looking at my notes and I realized what I had written was kind of stupid. I simply did not understand that the question of the ר''י was based on the sages of ר' יהודה הנשיא; not the first  opinion in the teaching on ר' נתן, On the other hand I also realized that there is a possible way to answer for ר' תם.That is in two steps. One is that perhaps the גמרא did not want to speculate that the argument between ר' יהודה and the sages is in  an alley because that would mean that ר' יהודה הנשיא would have to say that מסירה [handing over] works in an ally even when the owner said "Go and pull." But the ר''י could answer that the גמרא is speculating anyway and modifying the sages. So why not modify ר' יהודה instead. But there is a more powerful answer for ר' תם why the גמרא does not want the argument to be in the alley. The reason is because then the statement of ר' יהודה would have to be this: he is מוסר the object from the alley into the public domain. That is just like the גמרא concludes that the sages have to means he pulls the boat from the public domain into the alley. But then the ר''י could answer this. He can answer that in any case to ר' תם if מסירה is better than pulling then ר' יהודה can easily say that it works in an alley even without his doing מסירה from the alley into the public domain.
But then ר' תם could turn that argument against theר''י and say that if pulling is better than מסירה then why does the גמרא have to conclude to the sages that he pulled from the public domain into the alley. After all, if pulling is so much better than מסירה, then let it be effective in a public domain also!


השאלה של ר''י התבססה על החכמים של ר' יהודה הנשיא; לא הדעה הראשונה בהוראה של ר' נתן. גם הבנתי שיש דרך אפשרית כדי לענות בשביל ר' תם בשני שלבים. האחת היא כי אולי גמרא לא רוצה לומר כי הטיעון בין ר' יהודה וחכמים היא בסמטה שהרי המשמעות היא כי ר' יהודה הנשיא היה צריך לומר כי מסירה עובדת  גם כאשר הבעלים אמרו "לכו ותמשוך." אך הר''י יכול לענות כי הגמרא  ממילא עושה שינוי בדעת החכים. אז למה לא לשנות ר' יהודה במקום זה. אבל יש תשובה חזקה יותר עבור ר' תם מדוע הגמרא אינה רוצה שהטיעון יהיה בסמטה. הסיבה לכך היא כי הרי האמירה של ר" יהודה היה צריך להיות זה: הוא מוסר את האובייקט מהסמטה אל המרחב הציבורי. כלומר בדיוק כמו הגמרא מסכמת כי החכמים צריכים לומר שהוא מושך את הספינה מן המרחב הציבורי אל הסמטה. אבל אז ר''י יכול לענות על זה באופן זה, בכל מקרה אם ר' תם תקין שהמסירה עדיפה ממשיכה, אז ר' יהודה יכול לומר בקלות כי זה עובד בסמטה אפילו בלי  שהוא עושה מסירה מהסמטה אל המרחב הציבורי. כלומר בדיוק כמו הגמרא מסכמת כי החכמים צריכים לומר שהוא מושך את הספינה מן המרחב הציבורי אל הסמטה. אבל אז ר''י יכול לענות על זה. הוא יכול לענות על זה בכל מקרה שלדעת ר' תם אם המסירה עדיפה ממשיכה, אז ר' יהודה יכול לומר בקלות כי זה עובד בסמטה אפילו בלי שהוא עושה מסירה מהסמטה אל הרשות הרבים. כלומר בדיוק כמו הגמרא מסכמת כי החכמים צריכים לומר שהוא מושך את הספינה מן המרחב הציבורי אל הסמטה. אבל אז ר''י יכול לענות על זה. הוא יכול לענות על זה בכל מקרה כדי ר' תם אם המסירה עדיפה ממשיכה אז ר' יהודה יכול לומר בקלות כי זה עובד בסמטה אפילו בלי שלו עושה מסירה מהסמטה אל הרשות הרבים. אבל אז ר' תם יכול להפוך הטענה נגד ר''י ולומר שאם משיכה עדיפה ממסירה, אז למה יש צורך לגמרא להסיק לחכמים שהוא הוציא מן המרחב הציבורי אל הסמטה. אחרי הכל, אם משיכה כל כך הרבה יותר טוב מאשר מסירה, אז תנו לזה להיות יעיל גם המרחב הציבורי גם.

Gemara Bava Batra 76

I was looking at my notes and I realized what I had written was kind of stupid. I simply did not understand that the question of the Ri was based on the sages of R. Yehuda; not the first  opinion in the teaching on R. Natan, On the other hand I also realized that there is a possible way to answer for R. Tam.That is in two steps. One is that perhaps the Gemara did not want to speculate that the argument between R. Yehuda and the sages is in  an alley because that would mean that R. Yehuda would have to say that mesira [handing over] works in an ally even when the owner said "Go and pull." But the Ri could answer that the Gemara is speculating anyway and modifying the sages. So why not modify R Yehuda instead. But there is a more powerful answer for R Tam why the gemara does not want the argument to be in the alley. The reason is because then the statement of R. Yehuda would have to be this: he is moser the object from the alley into the public domain. That is just like the Gemara concludes that the sages have to means he pulls the boat from the public domain into the alley. But then the Ri could answer this. He can answer that in any case to R Tam if Mesira is better than pulling then R. Yehuda can easily say that it works in an alley even without his doing mesira from the alley into the public domain.
But then R. Tam could turn that argument against the Ri and say that if pulling is better than mesira then why does the gemara have to conclude to the sages that he pulled from the public domain into the alley. After all, if pulling is so much better than mesira, then let it be effective in a public domain also!

21.6.18

בבא בתרא ל''ו ע''ב

בבא בתרא ל''ו ע''ב

 עולא מחזיק שהדין הוא that the law is a tree needs to be more than שש עשרה אמות away from the border of a neighbor in order to bring the first fruits from it. The idea is that  any closer than that is like the tree is deriving sustenance from the neighbor's field and it is not פרי אדמתך "the fruit of your field". The גמרא  tries to find from where this law comes from. At first they suggest the משנה of עשר נטיעות. But that does not work because that only gives you up to שמנה אמות for each sapling.  Then they find another משנה about three trees in an area אלפיים חמש מאות אמות. But if we are thinking (that is the גמרא is thinking) that the law of עולא comes from the משנה about שלש נטיעות in a field that is אלפיים חמש מאות square אמות then why did not עולא mention that if the fruit bearing trees are not actually full grown but just נטיעות, then the amount of space between them and the boundary of the neighbor is less. That is just שמנה אמות. The reason is that is the distance that come out of the משנה about ten נטיעות for the field of אלפיים חמש מאות square אמות. In another words עולא should have more lenient with  נטיעות. That is,  that נטיעות do not forbid up until 16 אמות but only up until 8 אמות?



בתרא ל''ו ע''ב בבא. עולא מחזיק  שהחוק הוא עץ צריך להיות יותר משש עשר אמות רחוק מהגבול של שכן על מנת להביא את הביכורים ממנו. הרעיון הוא שכל מה קרוב מזה, הוא כמו העץ שמקבל מזון משדה השכן וזה לא "פרי אדמתך" (פרי השדה שלך). הגמרא מנסה למצוא מאיפה החוק הזה מגיע. בהתחלה הם מציעים את המשנה של עשר נטיעות. אבל זה לא עובד כי זה רק נותן לך עד שמנה אמות עבור כל שתיל. ואז הם מוצאים עוד משנה, שלושה עצים באזור אלפיים חמש מאות אמות. אבל אם אנחנו חושבים  כי החוק של עולא נובע מן המשנה של שלש נטיעות בשדה כי הוא אלפיים חמש מאות מרובע אמות, אז למה עולא לא הזכיר כי אם עצי הפרי הם לא מלאים  אלא רק נטיעות, אז את כמות השטח ביניהם לבין הגבול של השכן פחות, כלומר רק שמנה אמות. הסיבה לכך היא כי הוא המרחק שמגיע מחוץ מן המשנה של עשר נטיעות עבור השדה של אלפיים חמש מאות אמות בריבוע. עולא צריך להקיל עם הנטיעות, כי נטיעות אינן אוסרות עד 16 אמות אלא רק עד 8 אמות.

Gemara Bava Batra page 36

בבא בתרא ל''ו ע''ב תוספות. עולא אומר הוא עץ בבעלותו של אדם שהוא בתוך י''ו אמות של גבול של שכן אינו יכול להביא ביכורים מהעץ בגלל השורשים שהולכים שש עשרה אמות. הגמרא מנסה למצוא מאיפה זה נובע. אם משנת עשר נטיעות (שתילים) בשדה חמישים על חמישים זה משאיר לכל אילן עם רק תשע אמות. אז הם מנסים עוד משנה עם שלשת עצים הגדלים באותה חמישים על חמישים, וכי מיתברר שזה קרוב

Ula said a tree needs to be more than 16 amot away from the border of a neighbor in order to bring the first fruits from it. The idea is that any closer than that is like the tree is deriving sustenance from the neighbors field and it is not פרי אדמתך "the fruit of your field". The Gemara  tries to find from where this law comes from. At first they suggest the mishna of עשר נטיעות. But that does not work because that only gives you up to 8 amot for each sapling.  Then the find another mishna about three trees in a area 2500 square amot.




It occurs to me to wonder if we are thinking (that is the Gemara is thinking) that the law of Ula comes from the Mishna about 3 trees in a field that is 2500 square  amot then why did not Ula mention that if the fruit bearing trees are not actually full grown but just נטיעות then the amount of space between them and the boundary of the neighbor is less. That is just 8 amot. The reason is that is the distance that come out of the Mishna about ten נטיעות for the field of 2500 square amot.
In another words Ula should have more lenient with  נטיעות and said that נטיעות do not forbid up until 16 amot but only up until 8 amot?