Translate

Powered By Blogger

16.7.18

בבא בתרא ל''ד ע''א.Bava Batra page 34


I would like to suggest that what רב and שמואל said about the נסכא דרבי אבא block of metal of ר' אבא exactly like the גמרא in בבא מציעא page 100.  They said he keeps it and the גמרא in בבא מציעא first asks, ליחזי ברשות דמאן קיימא "Let's see in whose domain it is." From that we see we look first at where the object is now and only if that does not work then we look at  the first owner.  And that does not disagree with the גמרא in נידה about the חזקה מעיקרא being stronger because the חזקה of money is different than a חזקה about איסור והיתר . So then why does the רשב''ם say the reason of רב and שמואל is because of a מיגו? Answer: The רשב''ם is פוסק like סומכוס. Now this depends on the version in בבא מציעא. If the right version is  הא מני סומכוס then סומכוס agrees that we look at the domain where the object is now. Only if that does not help anything then we look at מרא קמא. But if the version is אלא הא מני סומכוס then סומכוס says even when there is a present domain still ממון המוטל בספק חולקים then he would need a מיגו. The trouble with this is the רשב''ם holds the first version that I mentioned is right. Therefore we need to go to נידה דף ב and the תוספות there where there is an opinionחזקה מעיקרא וחזקת השתא  are equal. So here we have  מרא קמא and חזקת רשות which should be equal except the מיגו turns the weight of evidence towards the person that grabbed the נסכא



) בבא בתרא ל''ד ע''א. המשנה בבא מציעא דף ק" ע''א מביאה מקרה שבו אדם קונה פרה ונתגלה כי זו הולידה עגל. אנחנו לא יודעים מתי זה קרה. לפני או אחרי העסקה? אז מי הבעלים של עגל? הגמרא שואלת למה יש שאלה? הלא זה אמור להיות שייך לאדם אשר בתחומו  הוא נמצא? תשובה: זה בסמטה. שאלה: בואו לתת אותו לבעל הראשון? תשובה: הא מני סומכוס. זהו סומכוס [או "אלא זה סומכוס"]. סומכוס מחזיק כסף בספק מחולק. [קשה לדעת כאן למה הגמרא מעדיפה חזקת השתא (נחזי ברשות דמאן קיימא) מחזקה מעיקרא (מי היו הבעלים הראשונים).בנידה הסברא להפך.] החכמים סוברים מצד שני שהחוק הוא: "לקחת כסף מתוך התחום של חבירו דורשת הוכחה]. אם הגרסה של הגמרא היא, 'אלא זה הוא סומכוס,' הכוונה שהיא חוזרת בה מן התשובה של הסמטה. אבל אם הגרסה היא "זהו סומכוס", הכוונה כי היינו נותנים לו לבעלים הראשונים משום שהמשנה היא כמו סומכוס. זה משאיר את התשובה של הסמטה במקומה. זה מתכוון שסומכוס יסכים עם חזקת רשות. אם הגרסה של הגמרא היא (בבא מציעא דף ק" ע''א) "הא מני סונכוס" או "אלא הא מני סומכוס" הוא עושה את ההבדל אם סומכוס מסכים עם  חזקת ממון (חזקת רשות) או לא. אם הגרסה "הא מני סומכוס" זה מתכוון סומכוס מסכים עם חזקת ממון (חזקת רשות). הרשב''ם הוא פוסק החוק הוא כמו סומכוס. זה קשור לבבא בתרא ל''ד בדרך זו. הרשב''ם מחזיק יש מיגו עבור האדם שתפס את נסכא דר' אבא, (הוא יכול לטעון שמעולם לא תפס כלום). במקום זאת הוא מודה כי הוא תפס אותו אבל הוא טוען החפץ שייך לו. רב ושמואל החליטו שהחוק הוא האדם אשר תפס אותו ניתן לקחת אותו. הרשב''ם מחזיק בשיטה הסיבה היא שיש מיגו. אבל נראה לי שיש סיבה נוספת עבור הרשב''ם.  אחרת למה  המיגו הזה חזק מספיק כדי להשאיר את החפץ ברשותו של האחד שתפס את הנסכא. הלא היה אפשר לטעון כי חזקת ממון כאן באמת תיתן את האובייקט לאדם שבמקור היה לו הנסכא. אז זה יכול להיות כי סומכוס לא הולך עם חזקת ממון וכאן הם היו חולקים את כמות הכסף ששווה הנסכא אם לא היה מיגו. כל זה תלוי תוספות בנידה דף ב' ע''ב אם חזקה מעיקרא וחזקה של עכשיו שווות או אם חזקה מעיקרא הוא חזקה. אם חזקה מעיקרא חזקה נראה כי זו תחול במקרה זה על של נסכא דר' אבא כי היינו אומרים חזקת ממון תלך לאדם הראשון שממנו האובייקט נתפס.

כוונתי היא

 ברצוני להציע כי מה רב ואת שמואל אמרו על נסכא דרבי אבא (גוש המתכת של ר' אבא) בדיוק כמו הגמרא בבבא מציעא דף ק'. הם אמרו שהוא זוכה בו והגמרא בבא מציעא בראשונה שואלת, ליחזי ברשות דמאן קיימא ("בואו לראות של איזה תחום הוא נמצא.") מכך אנו רואים שאנו מסתכלים קודם כל איפה הוא עכשיו רק אם זה לא עובד אז נלך לפי הבעלים הראשונים. [וזה אינו כנגד הגמרא בנידה ב: על חזקה מעיקרא להיות חזקה בגלל שחזקה של כסף הוא שונה מאשר חזקה על איסור והיתר]. אז מדוע רשב''ם אומר שהסיבה של רב ושמואל היא בגלל מיגו? תשובה: רשב''ם הוא פוסק כמו סומכוס. עכשיו זה תלוי בגרסה בבבא מציעא ק. אם הגרסה הנכונה היא "הא מני סומכוס" אז סומכוס מסכים כי אנו מסתכלים על התחום שבו החפץ הוא עכשיו. רק אם זה לא עוזר, אז אנחנו מסתכלים מי המרא קמא. אבל אם הגירסה היא "אלא הא מני סומכוס", אז סומכוס אומר גם כאשר קיימת הוחכה של תחום הנוכחי עדיין ממון המוטל בספק חולקים אז הוא היה צריך מיגו. הבעיה עם זה היא שהרשב''ם מחזיק השיטה שהגרסה הראשונה שציינתי נכונה. לכן אנחנו צריכים ללכת לנידה דף ב: ואת תוספות שיש שם. יש דעה שחזקה מעיקרא וחזקה דהשתא שוות. אז הנה יש לנו בנסכא דרבי אבא מרא קמא ואת חזקת הרשות שאמורה להיות שווות חוץ מזה שהמיגו הופך את המשקל של ראיות כלפי אותו האדם שתפס את נסכא

block of metal of R. Aba נסכא דרבי אבא

I would like to suggest that what Rav and Shmuel said about the block of metal of R. Aba exactly like the gemara in bava metzia page 100.  They said he keeps it and the gemara in bava metzia first asks, "let's see in whose domain it is." From that we see we look first at where the object is now and only if that doe not work then we look at  the first owner.And that does not disagree with the gemara in Nida about the חזקה מעיקרא being stronger because the חזקה of money is different than a חזקה about איסור והיתר .So then why does the Rashbam say the reason of Rav and Shmuel is because of a migo? Answer: The Rashbam is posek like Sumchos. Now this depends on the version in Bava Metzia. If the right version is  הא מני סומכוס then sumchos agrees that we look at the domain where the object is now. But if the version is אלא הא מני סומכוס then sumhos says even when there is a present domain still ממון המוטל בספק חולקים then he would need a migo. The trouble with this is  the Rashbam holds the first version that I mentioned is right. Therefore we need to go to Nida page 2 and the Tosphot there where there is an opinion  חזקה מעיקרא וחזקת השתא  are equal. So here we have  מרא קמא and חזקת רשות which should be equal except the migo turns the weight of evidence towards the person that grabbed the נסכא

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15.7.18

Fast learning, learning in depth

Fast learning was a "thing" when I  was growing up. So to some degree it made sense to apply it to learning Torah. In particular there is the classical musar book אורחות צדיקים that places a heavy emphasis on it.
On the other hand when I got to Far Rockaway [Shar Yashuv] and the Mir the emphasis was just the opposite. Learning in depth--biyun. And my learning partner also was into that kind of learning. He would not move until everything was clear.

For me it seems there are kinds of learning that going fast seem to make the most sense. And other times the in depth thing seems best. I do not think there is any kind of resolution to this problem except what they do in Litvak yeshivas--the morning for in depth and the afternoon for fast learning.

[Fast learning however in the Mir was what most people call learning in depth with Tosphot. But when I say fast learning I mean to say the words as fast as possible and to go on. Not to worry if one understand or not. The learning gets absorbed anyway.]

to not learn Torah when one is able is a sin.

Bitul Torah--to not learn Torah when one is able is a sin. Not just that, but just like learning Torah is equal to all the mitzvot, so bitul Torah is equal to all the sins. [This is brought own in the Gemara Yerushalmi.] This leaves the idea of Physics and Math ambiguous. [When I was in  yeshiva I was unaware of the opinions of the Obligations of the Heart and Saadia Gaon.]
There is a separate issue about secular pseudo wisdoms [the so called soft sciences] which are surely pure bitul Torah because they are false. Even if one can make money by practicing them they are still bitul Torah.

14.7.18

the whole religious world running into this world of the Dark Side.

The two most powerful yeshiva experiences I had were in Shar Yashuv and later in the Mir in NY. But the same search for truth that led me to those two great places was the exact same thing that later led me  to leave and go after false doctrines. The issue really  was addressed by the Gra- in a powerful statement --the top signature on the letter of excommunication [חרם].
The trouble is the people get caught in a zone of illusion where they believe they have merited to great spiritual levels and Divine Light while in fact being led by the Dark Side which imitates holiness.

I wrote about this years ago but deleted everything since I wanted to keep my blog on a positive note.

Some of the problems that I wrote a lot about but deleted were these:
(1) Ego inflation. Once they imagine they are seeing great light they begin to think of themselves are super beings.
(2) He thinks his imaginations are  true revelations from above.
(3) becomes possessed by an archetype--which he thinks is some higher level but in  fact is  a lower level than and sometimes from the Dark Side itself. And that is were his visions and miracles come from.

I wrote a lot about this but at some point it was getting me down and upsetting seeing the whole religious world running  into this world of the Dark Side.

11.7.18

be part of a Litvak [Lithuanian type] yeshiva

If one has merited to be part of a Litvak [Lithuanian type] yeshiva it seems to me to be a terrible sin to leave that  situation.  That does not imply not to make aliyah-but rather if one has come from exile back to Israel that within Israel one ought to continue with the Litvak approach[based on the Gra and Rav Shach.]]
The temptations are that other groups put out effort to show themselves on a higher level. And sometime in the Litvak world not enough emphasis is devoted to keeping out the black plague hidden inside those groups. The easiest targets are the newly religious who do not have enough expertise in Torah to be able to tell the difference between authentic Torah as opposed to Torah of the Sitra Achra [Dark Side].

I ought to add that I also think Mizrachi yeshivas are excellent. and in some ways even better since they also have a connection with IDF. [They have a kind of program where they serve in IDF for some time and then back to learning --.. etc back and forth and also get job training in IDF.]

The basic reason why I approve of IDF and also the State of Israel is mainly because of Rav Moshe Feinstein and also Rav Aaron Kotler. Both said more or less the same message "דינא דמלכותא דינא"the law of the country is the law. from Shmuel in Bava Batra.
This disagrees  with the Satmar Rav, Rav Joel and the general litvak approach. And even though Rav Joe was a very very great tzadik, still it seems to me that in terms of strict halacha that he had no case against Rav Moshe and Rav Aaron. His entire book on the subject is made from quotes from Midrashim.   And if I wanted to prove any law from the Midrashim I could prove almost anything.

The laws of Lashon Hara [slander] do not apply to an apikorus [heretic], what is an apikorus?

The Hafetz Haim makes it clear in a few places in the book Hafetz Haim that the laws of lashon hara [slander] do not apply to an apikorus [heretic]. But he does not go into the arguments about what that means exactly. The only place where he more or less makes it clear is in Klal 8 where he defines it as one who denies the תורת משה [the Law of Moses], including the Oral and or Written Law.

It seems this is too fluid. Too undefined.  The undefined nature of this category means anyone can label anyone they do not like with this label "apikorus" and be free to hurt them at leisure. And others that he does like but in fact have created a religion of idolatry with all the dressings and ornaments of Torah and say that it is it lashon hara [slander] to disparage them.

Further I wonder why he did not mention Joseph Albo, or the Abravenal or other opinions in the rishonim about what actually are the principles of faith.

The whole problem seems to be that the whole gist of the "lashon hara thing"--seems geared to disenfranchise Reform Judaism and secular Jews even though they very much believe in Torah--just they do not make a public display out of it  in order to get other people' money and allegiance.And it seems to whitewash the religious world that simply explain away what ever does not agree with them in Torah. And that is just another way of denying the Torah